Mars


Nu har jag bestämt mig, jag ska sluta handla på kedjor såsom Indiskan, HM och Gina. Häromdagen var det en HM fabrik i Bangladesh som brann. 21 personer dog och ett 40-tal skadades allvarligt, detta pga att HM inte varit och kontrollerat fabriken och dess säkerhet. Dörrarna på övervåningen var låsta. Detta är inget som är ovanligt alls. Flera stora kedjor har också barnarbete och vuxna som jobbar under hemska förhållande. Handlar man i dessa butiker så bidrar man till detta.
Det kanske är det enda sättet för dem att livnära sig på, men så länge företagen inte ser till att de får det bättre ställt på sina arbeten och bättre betalt vill jag inte bidra till detta.
Jag menar, enda anledningen till att det är så billigt att handlar där, är för att det är så billigt för dem att tillverka kläderna.
Min tanke är då att man istället för att överkonsumera som man faktiskt gör, framförallt när allt är så billigt, är att man istället ska handla mindre och handla dyrare saker.
Handlar man istället saker som är dyrare så är det mer troligt att det är pga att det kostar mer att göra och att det då inte massproduceras. Så om man istället handlar dyra kläder från tex Filippa K, som är svenskproducerat minskar man förhoppningsvis riskerna att bidra till barnarbete och arbete som sker under extrema förhållanden. Visst man kan inte lita på att de är 100% svenskproducerat, men de är förhoppningsvist inte massproducerat. Man kan inte heller lita på att bara för att de säger sig vara Fair Trade så är det så, egentligen kan man inte lita på någon eller något. Men man kan ändå försöka att låta bli att bidra.


Så bojkotta HM, Indiska och Gina!



Kommentarer
Postat av: amanda

stämmer. Tur att jag har flyttat hemifrån för jag har inte handlat kläder på två månader. men sen försöker jag också låta bli..det är så jävla onödigt med nya kläder varje månad.

2010-03-07 @ 17:30:07
Postat av: Anonym

SV: Ne det är bra! Jag var på stan idag men handlade inget förutom garn som var EU stämplat så känns bra:P Ska börja göra mer eget så är det mitt slit o ingen annans^^ Förhoppningsvis om man köper det Eu märkt så är det gjort på ett mer korrekt sätt. =)

2010-03-08 @ 19:07:28

Säg vad du tycker:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0