Augusti

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om att jag ska avstå från att handla kläder tillverkade i länder med barnarbetare. Detta är något som jag hållit fast vid, kläder jag köpt har kostat skjortan, men varit tillverkade inom EU. Och inom EU har de strikta regler att följa, vilket jag inte kan bevis att de faktiskt gör, men jag kan ju hoppas på det!
Idag såg jag en mycket intressant dokumentär som heter Fejkindustins baksida (Original titel: The Fake Trade.).
I den tar de upp mycket om barnarbete men även hur de förfalskar kläder. (De visa även hur de i Kina förfalskar hönsägg rent kemiskt, och att de använder kemikalier till dessa ägg som bidrar till olika demenssjukdomar. Allt för att tjäna pengar.)
I dokumentären fanns det ett litet klipp om den stora affärskedjar TopShop, där jag själv handlat en del kläder. Då framkom det att kläderna som man betalar väldigt mycket för faktiskt är fejk. Det är barnarbetare i Kina o andra länder som gör kläderna sedan säljer man dem dyrt för att vi är så dumma att tro att kläderna är äkta och att modeller som Kate Moss varit med och "designat" dem. I England är TopShop en extremt billig affär och vi i Sverige betalar massor för exakt samma kläder. Jag blir så förbannad så att jag inte finner några ord. Hur kan man utnyttja barn för att tjäna pengar??!

Vill du se på dokumentären så kan du se det här: Fake Trade del 1
Fake Trade del 2







Jag skiter i om jag måste betala mer pengar för att kläderna är gjorda inom EU, än att jag ska betala mindre och samtidigt sponsra barnarbetet. Dessutom behöver man inte överkonsumera så mycket som man gör i dagens samhälle, vafan ska jag med tio par jeans när jag ändå bara kan ha på mig ett par åt gången?! Behöver jag verkligen ha tjugo snygga linnen i alla färger bara för att de är billiga? Måste jag roffa åt mig hur mycket kläder som helst från Gina, H&M, TopShop m.m bara för att?
Nej säger jag, jag köper när jag verkligen behöver något o om det är gjort inom EU!!

En annan sak som jag bara måste säga har att göra med maten som vi stoppar i oss. Om nu Kina kan tillverka hönsägg som ser exakt ut som riktiga ägg, bara de att de är kemiskt tillverkade, vad fan är det då egentligen vi stoppar i oss. Hur mycket kött är det i en falukorv, vad är det för kött i mamma scans köttbullar, vad är det för kemikalier i lösgodiset vi trycker i oss??!
När jag handlar mat eller snaks så kollar jag alltid på antalet E-nummer. Alla E-nummer är bara kemiska ämnen och konserveringsmedel o gud vet allt. Jag undviker det så mycket jag kan då mycket forskning pekar på att alla E-nummer cocktailar vi får i oss varje dag bidrar till fler sjukdommar m.m.
Jag lever i en familj där vi alltid har prioriterat god mat framför allt annat, vi äter oxfile eller fläskfilé, vi äter färska varor och varor som vi vet vad de innehåller.
Jag kan verkligen inte äta hamburgare ute, jag vägrar att äta skolmat, jag vägrar att äta felix färdiga rätter. Allt sånt är bara skit!!
Detta är något som alla borde tänka på och alla borde tänka på vad de verkligen äter!!


Kommentarer
Postat av: Charlene Shelton

Hmmm, hur vet man vilka klader man inte borde kopa?? Vilka dyra marken ar det som du koper som ar tillvarkade i EU??

2010-08-08 @ 18:03:22
Postat av: Anonym

SV: Kolla på lappen som sitter i kläderna för att se var slutproduktionen skett. Det kan vara märken som t.ex adidas, ralph lauren, fred perry

2010-08-08 @ 18:06:06
Postat av: Victoria

You go girl :)

2010-08-14 @ 17:46:20
Postat av: Anonym

SV: Hehe=)

2010-08-14 @ 19:04:10

Säg vad du tycker:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0